Skip to main content

Search from vocabulary

Content language

Concept information

Onderwijs > Onderwijsnummer

Preferred term

Onderwijsnummer  

Type

  • CBS begrip

Definition

  • Een uniek nummer voor elke leerling of student die in Nederland door de overheid bekostigd onderwijs volgt.

Broader concept

Scope note

  • Na invoering van de Wet op het Onderwijsnummer hebben alle leerlingen en studenten in het reguliere onderwijs in Nederland een onderwijsnummer. In het verleden werd dit ook wel het persoonsgebonden nummer genoemd. Het onderwijsnummer komt in principe overeen met het burgerservicenummer (voorheen sofinummer), tenzij dit niet voorhanden is. Voor het onderwijs gebeurt de registratie via het onderwijsnummer bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) in het zogenaamde Basisregister Onderwijsnummer (BRON). Het onderwijsnummer blijft gedurende de gehele schoolcarrière hetzelfde. Hierdoor kan van elke leerling de schoolloopbaan over de jaren heen gevolgd worden. Bij het CBS wordt het burgerservicenummer, het onderwijsnummer en andere identificerende persoonskenmerken vervangen door een willekeurig volgnummer, zodat het voor interne en externe onderzoekers niet duidelijk is om wie het gaat, maar wel dat het bij koppeling van bestanden om dezelfde leerling/student gaat. In het hoger onderwijs bestaat er al vanaf 1986 een registratie op persoonsniveau met aanvankelijk het sofinummer en later het burgerservicenummer als identificerende sleutel. Het voortgezet onderwijs is met het onderwijsnummer begonnen in 2002/’03 en het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie in 2004/’05. In het basisonderwijs en op de speciale scholen is de registratie met het onderwijsnummer in 2008/’09 van start gegaan. In 2010/’11 moet dit proces voltooid zijn en kan de schoolloopbaan van elk kind vanaf de basisschool worden gevolgd.

Identifier

  • c6a9227f-19b0-451d-9222-d5b827f12129-nl-nl

Version

  • 1

URI

https://vocabs.cbs.nl/def/begrippen/1500

Download this concept:

RDF/XML TURTLE JSON-LD Created 3/23/16, last modified 2/23/22