Skip to main content

Search from vocabulary

Content language

Concept information

Onderwijs > Eéncijferproject (onderwijs)

Preferred term

Eéncijferproject (onderwijs)  

Type

  • CBS begrip

Definition

  • Een project waarbij meerdere instanties hun tellingen trachten te harmoniseren door waar mogelijk met uniforme definities en berekeningsmethoden te werken dan wel van hetzelfde bronbestand gebruik te maken.

Broader concept

Scope note

  • In toenemende mate zijn de Onderwijsstatistieken van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gebaseerd op ééncijferprojecten. Bij zo’n project werkt het CBS doorgaans samen met een of meer van de volgende instanties: - OCW (het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap); - EL&I (het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie; - DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs; een agentschap van OCW); - de VSNU (Vereniging van Universiteiten; een overkoepelend orgaan voor het wetenschappelijk onderwijs); - de HBO-raad (een overkoepelend orgaan voor het hoger beroepsonderwijs); - de MBO-raad (een overkoepelend orgaan voor het middelbaar beroepsonderwijs); - de VO-raad (een overkoepelend orgaan voor het voortgezet onderwijs). De statistieken over ingeschrevenen, eerstejaars en gediplomeerden in het hoger onderwijs zijn gebaseerd op het project ‘Eéncijfer Hoger Onderwijs’. Daarbij is in 2004 een nieuwe tijdreeks over studenten en geslaagden vanaf het studiejaar 1986/’87 opgebouwd. Bij de statistieken over leerlingen en gediplomeerden in het middelbaar beroepsonderwijs zijn de uitkomsten vanaf het schooljaar 2007/’08 gebaseerd op het project ‘Eéncijfer Middelbaar Beroepsonderwijs’. Bij de statistieken over leerlingen en gediplomeerden in het voortgezet onderwijs zijn de uitkomsten vanaf het schooljaar 2006/’07 gebaseerd op het project ‘Eéncijfer Voortgezet Onderwijs’.

Identifier

  • 435e680c-d6f6-4131-8171-99936f9e4186-nl-nl

Subject

Version

  • 1

URI

https://vocabs.cbs.nl/def/begrippen/530

Download this concept:

RDF/XML TURTLE JSON-LD Created 3/23/16, last modified 6/14/22