Skip to main content

Search from vocabulary

Content language

Concept information

Inkomen en bestedingen > Consumentenvertrouwen

Preferred term

Consumentenvertrouwen  

Type

  • CBS begrip

Definition

  • Indicator die informatie geeft over het vertrouwen en de verwachtingen van consumenten ten aanzien van de ontwikkelingen van de Nederlandse economie. Samen met de deelindicatoren economisch klimaat en koopbereidheid dragen deze bij aan de voorspelling van kortetermijnschommelingen van de particuliere consumptie, met in het bijzonder de vraag naar en de aanschaf van duurzame consumptiegoederen.

Broader concept

Scope note

  • Het consumentenvertrouwen wordt vastgesteld op basis van de antwoorden in een enquête op vijf vragen over de algemene economische en de eigen financiële situatie. Van iedere vraag wordt het saldo van positieve en negatieve antwoorden in procenten van het totaal aantal antwoorden bepaald. Het consumentenvertrouwen is gelijk aan de gemiddelde waarde van deze vijf saldi.

Identifier

  • 09d3b3f8-8c3e-4126-8a61-74e1738dcb8e-nl-nl

Version

  • 1

In other languages

URI

https://vocabs.cbs.nl/def/begrippen/73

Download this concept:

RDF/XML TURTLE JSON-LD Created 3/23/16, last modified 2/23/22